Vandaag de dag 21.07.2018 (2)

Wat doet een mens om drie uur ’s nachts als zij wakker wordt en niet meer kan slapen? Surfen op internet, en bijleren. En hier is het resultaat.

Hoe vertel ik een goed verhaal, of de kunst van het overreden?
Volgens de Griekse filosoof Aristoteles doe je dat zo: ‘Richt de juiste emotie op de juiste persoon, op de juiste plaats, op het juiste moment en in de juiste mate.’

Het vertellen van verhalen is zo oud als de weg naar Rome. De filosoof Aristoteles beschreef al rond 335 voor Christus de basiskenmerken van een verhaal: een geheel dat een begin, midden en eind heeft. Samen vormen die drie het plot (of ‘mythos’), volgens Aristoteles het belangrijkste element van een verhaal.

Een goed verhaal voldoet ook nu nog aan minimaal twee van de drie volgende kenmerken:
Het verhaal heeft een plot met daarin een bepaald conflict of een worsteling van de hoofdpersoon.
Het verhaal maakt emoties los bij de ontvanger.
Het verhaal is authentiek en waar of waarachtig.

Twee lessen van Aristoteles zijn ook in deze tijd nog van belang voor verhalenvertellers:

Gebruik emotie
Een van de bekendste ideeën van de filosoof Aristoteles gaat over ‘overreding’, ook wel bekend als: retoriek. Hij deelt zijn theorie over ‘overreding’ op in drie onderdelen: Logos, Pathos en Ethos. Vooral Pathos is van belang bij het vertellen van je verhaal. Pathos speelt in op je emotie. Gebruik persoonlijke anekdotes in je verhaal, zo maak je contact met je publiek, door een menselijk element toe te voegen aan je content. In het levensverhaal van de inmiddels overleden Steve Jobs zaten nogal wat worstelingen. Ideaal voor een goed verhaal dus. Hij speecht in dit filmpje voor net afgestudeerden, en maakt ondertussen reclame voor zijn bedrijf Apple.
https://www.youtube.com/watch?v=Hd_ptbiPoXM

Verras je publiek!
“Het geheim van humor is verrassing.”
Om je verhaal memorabel te maken is verrassing een belangrijk element. Humor is het doorbreken van voorspelbaarheid. In een verhaal is de verrassende wending een belangrijk onderdeel.

Heb ik dat nu allemaal zelf uit mijn duim gezogen. Neen ik vond al deze uitleg en de lessen van Aristoteles op een website voor ondernemers. Jazeker, ook die gebruiken nog altijd de wijze lessen van oude filosofen om hun waar aan de man de brengen, en de juiste reclame bij de juiste mensen, of zoals Aristoteles ons leerde, door de juiste emotie op de juiste persoon te richten, op de juiste plaats, op het juiste moment en in de juiste mate.’

Meesterverteller  Shakespeare
Ook van Shakespeare, de ‘meester van de verhalen’, zijn vandaag de dag nog zeer bruikbare lessen te leren. Zijn werk blijkt keer op keer tijdloos. Hij leefde ruim 400 jaar geleden, maar zijn toneelstukken worden nog volop gespeeld. Hier 2 mooie lessen:

Hou het kort en krachtig
‘Brevity is the soul of wit’
‘Brevity is the soul of wit’, staat in Hamlet is een wijze les. Oftewel: bondigheid is het wezen van gevatheid. Naar hedendaagse maatstaven vertaald: een goed verhaal is kort en krachtig en kun je in hooguit een paar minuten vertellen.

Blijf altijd eerlijk
“No legacy is so rich as honesty”
Hoeft geen verder uitleg voor mij, en is nogal evident!

Voilà, weer veel bijgeleerd vannacht al moet ik zeggen dat het eerder een bevestiging is, van wat ik al wist. En uit het verhaal van Steve Jobs heb ik begrepen dat ik mag dankbaar zijn om mijn “worstelingen”. Goe bezig dus!

 

 

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *